Artikel 1 Definities
In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
– opdrachtgever: de partij die de opdracht geeft
– opdrachtnemer: Sociaal Advies & Support
Artikel 2 Toepasselijkheid
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, behoudens afwijkende afspraken tussen partijen die schriftelijk of digitaal zijn vastgelegd en door beiden zijn bevestigd.
Artikel 3 Totstandkoming van de overeenkomst
1. Offertes en aanbiedingen van opdrachtnemer zijn altijd vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 14 dagen na verzending.
2. De overeenkomst komt tot stand op het moment dat door de opdrachtgever schriftelijk of digitaal is ingestemd met de ongewijzigde offerte of aanbieding of zoveel eerder als partijen feitelijk beginnen met de uitvoering van de overeenkomst. In geval van wijzigingen in de offerte of aanbieding komt de overeenkomst eerst tot stand op het moment dat de opdrachtnemer de wijziging schriftelijk of digitaal bevestigt.
3. De overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard, inhoud of strekking van de opdracht voortvloeit dat deze voor bepaalde tijd is aangegaan.
Artikel 4 Verplichtingen opdrachtnemer
1. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden uit naar best inzicht en vermogen en spant zich in om bij de uitvoering van de opdracht het voor opdrachtgever beste resultaat te behalen. De opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting, maar kan niet instaan voor het bereiken van een beoogd resultaat of rechtsgevolg.
2. Opdrachtnemer is gerechtigd om, na overleg met de opdrachtgever, voor de uitvoering van de opdracht derden in te schakelen.
3. Opdrachtnemer kan pas meer werkzaamheden dan waartoe opdracht werd verstrekt, verrichten en aan opdrachtgever in rekening brengen als opdrachtgever hiertoe toestemming verleent.
4. Deze algemene voorwaarden zullen ook tegenover opdrachtgever gelden voor eventuele derden die de opdrachtnemer inschakelt voor de uitvoering van de opdrachten.
Artikel 5 Verplichtingen opdrachtgever
1. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door of namens hem aan opdrachtnemer verstrekte gegevens en informatie.
2. Opdrachtgever is gehouden nieuwe informatie welke voor de uitvoering van de overeenkomst enigerwijze van belang kan zijn, onverwijld ter kennis van opdrachtnemer te brengen.
Artikel 6 Tarieven
1. Tenzij anders bepaald in de offerte en aanbieding, zijn de tarieven van opdrachtnemer niet afhankelijk van de uitkomst of het resultaat van de werkzaamheden.
2. Tenzij anders vermeld in de offerte en aanbieding zijn de door opdrachtnemer genoemde tarieven inclusief BTW en exclusief reis- en overige kosten.
3. Bij vergoedingen welke gebaseerd zijn op een uurtarief wordt voor zover mogelijk vooraf een inschatting gemaakt van het aantal aan de opdracht te besteden uren gemaakt op basis van ervaring en door cliënte geschetste feiten en omstandigheden.
4. Te specificeren kosten zoals reiskosten, griffierechten en leges voor informaties van overheidsinstanties worden apart in rekening gebracht.
5. In geval van toekenning van een proceskostenvergoeding ten gunste van de opdrachtgever komt het meerdere boven het in rekening gebrachte honorarium toe aan de opdrachtnemer.
Artikel 7 Facturering en betaling
1. De overeengekomen werkzaamheden worden in beginsel terstond in rekening gebracht bij opdrachtgever conform de op dat moment geldende tarieven.
2. Opdrachtgever voldoet terstond de in rekening gebrachte tarieven. Sociaal Advies & Support is bevoegd pas een aanvang met de verzochte werkzaamheden te nemen nadat dit bedrag is ontvangen. Alle mogelijke (rechts)gevolgen die door deze opschorting kunnen ontstaan, komen voor rekening en risico van opdrachtgever.
2. Indien nadrukkelijk overeengekomen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever vindt betaling door opdrachtgever, zonder aftrek, korting of verrekening, plaats binnen veertien dagen na factuurdatum op een door opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening.
3. Als betaling niet binnen de overeengekomen termijn plaatsvindt, heeft opdrachtnemer recht op vergoeding van de wettelijke rente vanaf de vervaldag tot de datum waarop het verschuldigde bedrag helemaal is voldaan.
4. Alle in redelijkheid gemaakte gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die opdrachtnemer maakt als gevolg van niet-nakoming door opdrachtgever, komen ten laste van de opdrachtgever.
5. Sociaal Advies & Support is gerechtigd om de nakoming van haar verplichtingen op te schorten tot het moment dat alle opeisbare vorderingen door de opdrachtgever volledig zijn voldaan. Sociaal Advies & Support is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat als gevolg van deze opschorting van werkzaamheden.
Artikel 8 Geheimhouding
1. Partijen zijn verplicht tot geheimhouding tegenover derden ten aanzien van informatie die vertrouwelijk van aard is.
2. Opdrachtgever zal de inhoud van adviezen en correspondentie niet openbaar maken tenzij opdrachtnemer hiervoor uitdrukkelijk toestemming heeft verleend.
3. Verplichtingen uit dit artikel blijven onverkort van toepassing na beëindiging van de overeenkomst.
Artikel 9 Klachten
1. Klachten met betrekking tot de verrichte werkzaamheden of de factuur moeten respectievelijk binnen 30 dagen of binnen 14 dagen schriftelijk kenbaar worden gemaakt aan opdrachtnemer.
2. In geval van een terechte klacht heeft opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium of het zonder verdere kosten verbeteren of opnieuw uitvoeren van de afgekeurde werkzaamheden.
Artikel 10 Aansprakelijkheid
1. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot hetgeen uit dit artikel blijkt.
2. Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade als gevolg van een tekortkoming in de uitvoering van de opdracht voor zover deze tekortkoming het gevolg is van een gebrek aan zorgvuldigheid die in redelijkheid van hem mocht worden verwacht dan wel opzet of grove schuld.
3. Opdrachtnemer is nooit aansprakelijk voor schade die (mede) het gevolg is van onjuiste, onvolledige of te laat verstrekte informatie door de opdrachtgever.
4. De aansprakelijkheid van Sociaal Advies & Support voor schade die voortvloeit uit, of verband houdt met, de uitvoering van de opdracht, is steeds beperkt. De aansprakelijkheid is beperkt tot het terugbetalen van het in de offerte afgesproken tarieven voor het leveren van een bepaalde dienst.
5. Sociaal Advies & Support levert te allen tijde een inspanningsverplichting en kan nimmer gehouden worden aan of aansprakelijk zijn voor een bepaald resultaat. In geen geval is Sociaal Advies & Support aansprakelijk voor schade bestaande uit verlies aan omzet of goodwill, verminderde opbrengst, gederfde winst of voor andere indirecte schade.
6. In het geval van overmacht is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk.
7. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot de directe schade en strekt zich niet uit over indirecte schade waaronder gevolgschade, gemiste inkomsten en gemiste winst, vermogensschade, gemiste besparingen, geleden verlies en schade door bedrijfsstagnatie.
8. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het verloren gaan of tenietgaan van bescheiden tijdens vervoer of verzending per post en de gevolgen die hieruit voortvloeien, ongeacht of het vervoer of de verzending geschikt door of namens opdrachtgever of opdrachtnemer.
Artikel11 Toepasselijk recht
1. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is slechts Nederlands recht van toepassing.
2. Tenzij de wet hiervan dwingend afwijkt is de rechterlijke instantie in het arrondissement van de vestigingsplaats van opdrachtnemer bevoegd kennis te nemen van de geschillen.
3. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich ten uiterste hebben ingespannen het geschil in onderling overleg te beslechten.
Artikel12 Slotbepaling
1. Van toepassing is die versie van de algemene voorwaarden die ten tijde van de totstandkoming van de opdracht is gedeponeerd bij de KvK Breda.
2. Wanneer geen algemene voorwaarden zijn gedeponeerd gelden de algemene voorwaarden zoals die bij de totstandkoming van de overeenkomst op de website zijn gepubliceerd of verstrekt.